keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Lukiolaiset työharjoittelussa


“Työharjoittelu on hyvä esimerkki siitä, miten menemällä oikeaan työympärisöön oppii huomattavasti enemmän kuin vain kuuntelemalla luokassa.” M.M

Miten lukiolainen voisi tutustua itseään kiinnostavaan ammattialaan lukion aikana? Voisiko lukiossa olla työharjoittelu? Näitä kysymyksiä pohdimme viime syksynä kollegani kanssa Tylyn yrittäjyyskurssia suunnitellessamme.

Madiassa on jo pitkään voinut seurata kirjoittelua lukio-opiskelun ja käytännön työelämän tai tulevaisuuden työelämän tarpeiden välisestä kuilusta. Osittain siitä syntyi idea uudistaa YR5 Get a Job (And Keep it!) - Työelämän viestintä ja erilaiset työkulttuurit -kurssia entistä käytännöllisempään suuntaan.

Aiemmin olemme kurssilla vierailleet erilaisissa yrityksissä ja meillä on käynyt myös vierailijoita kertomassa esimerkiksi rekrytoinnista tai työskentelystä eri maissa. Mutta kuinka kiinnostavaa on opiskelijalle vierailla parin tunnin ajan yrityksessä tai työpaikassa 30 muun opiskelijan kanssa, jos kyseinen ammattiala ei yhtään kiinnosta? Eikö olisi innostavampaa, jos opiskelija voisi ihan itse hankkia itselleen vierailupaikan sellaiselta alalta, josta hän oikeasti haluaa tietää lisää ja jota on vaikkapa ajatellut lähteä opiskelemaan?

"Harjoittelu oli todella hyvä minulle, sillä nyt sain hyvän kokonaiskuvan työstä josta olen itsekin kiinnostunut. Viime kerralla kerkesin nähdä kaiken muun paitsi pelipäivät, joten oli kiva myös nähdä ettei tämä työ ole pelkkää toimistotyötä. Oli muutenkin mukavaa työskennellä tuttujen ihmisten kanssa sillä minuun luotettiin ja sain oikeasti tehdä töitä, enkä vain joutunut katselemaan ja kuuntelemaan mitä seuraavaksi tapahtuu." R.K

Kehitimme siis kurssille lyhyen työharjoittelujakson. Otimme yhteyttä Tylyn alumneihin, joita työskentelee nykyään mitä kiinnostavimmissa paikoissa: mainos- ja viestintätoimistoissa, lakialalla, lentäjinä, politiikassa, yrittäjinä ym. Kysyimme alumneilta, haluaisivatko he olla mukana tässä toiminnassa ja ottaa lukiolaisen "varjostamaan" työtään silloin, kun se omaan aikatauluun sopii?

Aktiiviset alumnit vastasivat välittömästi "totta kai!" ja näin meillä oli jo valmiiksi tarjota mahdollisia kontakteja kurssilaisille. Jos taas oma kiinnostuksen kohde oli jotakin muuta, niin opiskelija sai vapaasti hyödyntää omia kontaktejaan harjoittelupaikan haussa.

Tässä opiskelijoiden havaintoja ja kokemuksia harjoittelusta:

”Olin ottanut tavoitteekseni saada yleiskuva myyntipäällikön työstä kansainvälisille operaattoreille ja tiesin etukäteen, että varsinaisia työtehtäviä minulla ei anneta salassapitovelvollisuuden takia. Tavoitteet täyttyivät kuitenkin, koska näin kuinka vaativaa työ oli ainakin sivusta seuraten. Päätyökielenä oli englanti ja työ vaikutti todella tekniseltä. Eli totesin, että lukio ei vielä riitä vaan haluan ammatin itselleni jostain minua kiinnostavasta jatko-opiskelupaikasta.” J.T.
Vaikka työni oli todella yksitoikkoista niin näin mitä yrityksen ylläpitämiseen kuuluu esimerkiksi miten asiakkaiden kanssa pitäisi jutella ja miten ongelmia yhteistyökumppanien kanssa hoidetaan.” F.T. 
"Työharjoittelusta opin, että pitää olla todella kärsivällinen, uskoa ja halua, jotta yritys menestyisi.--- Hyviä puolia tehtävässäni oli, että joka kerta, kun joku jaksoi kuunnella esittelemistä ja otti esitteen vastaan, tuli onnistumisen tunne. Samoin myös silloin, kun joku osti jonkun tuotteista. Huonoja puolia harjoittelussa oli pettymykset, jos joku ei ostanut tuotteita, mutta silloin ei pitänyt lannistua vaan nostaa pää pystyyn ja yrittää uudelleen. Siitä yhden hengen yrityksessä on kyse, jos haluaa jotain, ei saa luovuttaa." P.K.
”Tarkkailun aikana seurasin muun muassa kuinka selvitä vanhempien kanssa tulleista erimielisyyksistä, jos työpaikalla käy jotain arvaamatonta, pitää asiat järjestyksessä (katsoa, että kaikki hoitavat heille annetut työtehtävät). Usein johtajan työtä on lukea sähköpostia oppilaiden vanhemmilta ja työntekijöiltä ja pyrkiä vastaamaan niihin heti kun ehtii. Suuria ongelmia on kun vanhemmat eivät ole tyytyväisiä, ja siihen tulee löytää jokin oikea ratkaisu kaikkien kannalta. Tarkkaillessani huomasi todella kuinka stressaavaa johtajana oleminen voi olla, ja kuinka se voi viedä aikaa. Usein työ seuraa kotiin, koska sähköpostia voi tulla koko ajan työntekijöiltä ja oppilaiden vanhemmilta. Hyvää työssä tietenkin on se, että oppii olemaaan johtajana, mikä myöhemmin voi olla avuksi toisella työpaikalla. Mikäli työssään onnistuu, saa suuret kiitokset muilta, mikä on palkitsevaa. Harjoittelu oli oikein mukava kokemus. Sai huomata uusia asioita ja opin myös todella arvostamaan esimiehen työtä. ” I.H

Palautteen perusteella kokemus on ollut kiinnostava ja kehitämme työharjoittelua Tylyssä edelleen!


CC by BK (Flickr)

Kirjoittaja on YR5-kurssin opettaja, kursiivilla kirjoitetut sitaatit ovat YR5-kurssin opiskelijoiden palautetta työharjoittelusta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.